Followers

Kuatlah Hati

 My Beloved Friend Story

kisah ini telah meninggalkan kesan yang teramat dalam disudut hati aku. perkenalan aku dengan dia yang aku namakan sbagai si A bermula apabila dikenalkan oleh kakak angkat aku merangkap kakak angkat dia. tyme tue aku form 1 and dia form 4. 3 tahun jarak usia aku ngn dia. perkenalan kami hanya melalui mesej sebab masa tue kak anim nak sgt aku kenal ngn dia. lame kami asyik bermsg. rupe2 nye , dia duduk depan rumah kwn baik aku. aku pown merisik laa kat bestfriend aku tue psl dia. hahahaha.

26 Jul. dia nk jumpe aku..OMG ! kt pasar mlm aje pown. hahaha. aku selalu pegi pasar mlm ngn kakak aku berserta jiran kami. kami 3 org mmg always together. masa kt PM tue tertinjau2 jugax laa aku. nervous ~ hahax. lpz tue kakak aku cuit aku "dik, yg tue kowt. ko ckp dia sekolah SMK* kn . tue dia pkai bju sekolah dia". aku pown tengok laa. dalam hati aku ckp (takkan dia kowt. tggi ! ak da laa pendek) hahax. mmg dia pown ! dia pggil , aku pown pegi laa kat dia. lps tue kak aku tarik aku. aish ~ kcau daun btoi laa. malam tue kitorang msg mcm bese.

dia dah ada GF. budak penang. tapi ktorang berkawan baik. tak salah kn . GF dia tau pasal aku and dia tk kisah sebab dia percaye aku ngn BF dia. aku and GF dia pown da jadi kwn. tapi 1 mlm yg penuh duka telah berlaku. hari raya keempat GF si A nie meninggal ! dia mmg ada sakit buah pinggang. Ya Allah,tyme tue sedih yg teramat tapi sedih lagi si A nie. simpati aku jatuh kat dia. aku tau dia syg sgt kt GF dia. tapi Allah lebih sygkan dia. (Ayu, damailah kau disana)



sejak tue aku ngn dia bertambah rapat. kemana aje berdua. aku laa yg selalu bagi support kt dia. sayu hati aku tgk dia mcm tue. lame2 simpati tue bertukar menjadi syg ! tp aku pendam aje. malu laa kalau dia tau. hahax. tapi dia selalu kenalkan aku sbg GF dia kt kwn2 dia and aku pown ngaku aje laa padahal kitorang tkde pape pown. tuptup dia kate kitorang kapel. aku pown on aje laa. aku ingt main2. tp dia serius bile dia kate dia syg aku. erkk ~

sejak detik tue, aku bahagia bersama dia. family aku da knal dia. family dia pown da knal aku. 3tahun kitorang kapel mmg indah. tp dia ada 1 tabiat. panas baran ! aku laa yg selalu mengalah. ego dia tggi. tp dia jugak sgt penyayang. dia selalu manje kan aku. sweet sgt ~ bile dia da abiz SPM, dia keje part tyme kt 1 restoran. masa aku ngn dia pown sgt terhad. tp aku tk kisah sebab aku paham. jarang msg, jarang call, jarang sgt jumpe. tp sblom tido wajib aku msg dia bgtau yg aku syg dia. dia pown kdg2 msg aku bile dia tau aku da nak tido. syg ! i really miss youu.

dia dpat offer msuk poli. aku tmpang gembira. tp dia sedih. dia kesian nk biarkan aku. tkpe syg ! bby phm okayy . sebelum dia pergi, kitorg spend masa bersama. tgk wyg, mkn aiskrim kt lake, naik buaian kt playground. mcm budak2. tapi itulah yg kitorg buat bile abiskan mase berdua. syg ! sweet sgt ms tue kn syg. aku hope sgt kitorg boleh kekal. dia pown harapkan benda yg sama. hanya dia yg phm aku. hanya aku yg phm dia.

masa dia untuk aku langsung tkde sejak dia masuk poli. kalau dulu jarang tapi sekarang langsung tk msg, kdg2 aje dia call aku. bila call kitorang gaduh. semua sebab MASA. dia tk sampai hati biar aku mcm tkde BF aje. syg ! bby langsung tk kisah. bby phm syg. tp dia mcm tk mengerti kata hati aku. 2 kali kitorang break sebab tue. tp kapel balik sebab ktorang tk biasa berpisah.

dia exam. aku pown ada mid year exam. so mmg tk contact langsung. tp tkpe, untuk kebaikan dia :) seminggu langsung tk contact. mmg senyap mcm tue aje. aku tk nak kcau dia study. aku pown boleh laa study. hari khamiz tue aku pegi PM ngn adk angkat aku. balik tue tetibe dia call . GEMBIRA ! aku pown angkat laa. "baby," rindunye nk dengar dia panggl aku mcm tue. "yupp, exam mcm mane ? ok tk ?" lame dia senyap then "baby, owg nk ckp something" aku tau dia mesti nk ckp rindu kt aku sebab dia selalu main2 mcm tue. buat suare serius tp saje main2. "cakap aje laa" . "baby, boleh tk kalau kita jadi kwn aje mcm dulu" terdiam aku dengar dia ckp tp aku tersenyum mcm dia ada kt dpn aku. "em, kenape eh, owg ada buat salah kt dia ke ?" intonasi aku mcm biasa. lps dia bgtau sebab aku pown "okayy" then aku letak tepon. aku tk menangis ! setitik pown tkde airmate neh. aku msuk dlm rumah trus aku tido. esok tue aku ada paper.

bgn pagi tue, kakak aku tnye "dik, kenape ko nangis dlm tido?" aku tersentap bile kakak aku ckp mcm tue. aku pown terus pegi bilik air nk mandi. masa tue barulah aku sedar yg hidup aku da berubah. tkde lagi syg aku. barulah airmata aku turun. nangis nangis dan nangis tk berhenti. pegi sekola pown masih nangis. airmata, berhentilah. jgn meratap apa yg da jadi. tapi, aku tetap jugak nangis. mata bengkak gile. lepas tue mmg kitorg da tk contact. tapi 1 malam dia call ! aku terkejut. nak angkat tak nak. angkat laa. "hello" dari dia. "yupp, ada ape ?"selambe gile aku balas. dia pown cite laa kt aku psl GF dia yg baru. dia ada masalah ngn GF dia sebab GF dia nk tau pasal aku. aku ? kenape aku ? dia bagi aku nombor GF dia kt aku. suruh aku contact. boleh bayang tak perasaan aku masa tue ? Allah aje yg tau.

mule2 tue aku call GF dia. tk angkat. aku pown buat bodoh aje laa. bkn aku yg cari dia. esoknye, aku dpt msg dr GF dia. can we be friend ?  aku pown balas laa sure. my plessure  nk tau dia balas ape do you still luv him ?  nk aje aku balas yes i do tp aku masih ada akal yg waras. lepas aku explain panjang lebar baru laa dia okayy. GF dia slalu laa msg aku. kdg2 call. pedih perit yang aku rase. tp aku tau mungkin itu yg terbaik untuk dia.

si A nie slalu laa call aku lepas tue sebab mengadu masalah dia ngn GF dia. aku pown dengar aje laa. bg nasihat ape yg patut aje. sebab syg, aku terima sume tue. aku selalu jd org tengah untuk diorang. satu malam, si A msg aku . mintak aku jangan lagi masuk campur hal dia. aku tk kisah laa sebab bukan aku yg nak menyibuk tapi dia yg datang cari aku. then aku cakap jaga diri elok2. jaga GF elok2. tetiba dia nak marah2. aku yg sedia maklum dgn sifat dia yg panas baran cube untuk bercakap sebaik mungkin. lastly, kitorg kitorang decide untuk tidak berhubung lagi. aku terima.

30 minit kemudian, tengah aku cube untuk tenangkan diri, ada unknown call. first aku tak angkat. kali kedua. ketiga. da fed up sangat aku pon angkat laa. seorang lelaki. dia kenal aku. dia tahu nama aku. dia tahu apa yang terjadi. tapi siapa dia ? dia seorang kenalan kepada GF ex aku. dia cerita apa yang dia tahu tentang aku. menurut GF si A, aku nie seorang perempuan yang cute, cantik tapi berhati busuk. terdiam kejap sebelum aku mula meninggikan suara aku. sabar aku pon ada batas. lame aku diam barulah aku buat keputusan yang aku tkde ape2 kaitan dgn mereka2 ini. hati ? parah. nazak.

tibe2 GF ex aku nie pulak call. aku angkat. niat hati nak saje aku maki tapi aku ada fikiran yang waras lagi. dia minta maaf dengan kata2 dia sebelum nie. aku pon da tak nak panjang2 cite. terima aje laa. then dia buka cite. dia kata dia nak clash dgn si A atas sebab tertentu. aku halang sebab aku tak nak nanti aku akan menjadi punca. tapi dia cakap dia da nekad. time tue pulak mak aku panggil pegi kedai. aku janji yang aku akan call balik. balik dari kedai, aku call. sekali. dua kali. tak angkat. kali ketiga suara pertama yang aku dengar suara si A maki2 aku. aku da agak yang dia akan fikir aku yang hasut GF dia supaya diorang clash. YA ALLAH, dugaan apa yang Kau turunkan pada aku. aku diam. aku dengar segala sumpah seranah dia. airmata aku pon keluar. tuduhan tidak berasas ! tapi apa guna aku terangkan kalau dia langsung tak nak percaya.

aku call kenalan GF si A. aku cerita apa yang da jadi. aku buntu. salah aku ke ? apa aku da buat ? aku tidur dengan airmata. sejak dari tue mmg aku langsung jauhkan diri dari dia sampailah satu hari tue dia call, minta maaf sebab da salah faham dengan aku. aku tak tahu kenapa hati aku dengan senang maafkan dia. mungkin rasa sayang itu masih kuat walaupun hati aku sendiri sakit. selalu jugak dia ajak keluar masa dia praktikal kat sini. macam-macam dia cerita. aku hanya jadi pendengar setia. kitorang berkawan mcm tk pernah ada apa2 berlaku.

bila dia habis praktikal dan balik ke poli,kitorang jarang contact. aku tk kesah. kitorang bukan ada apa2 da pon kan. kadang2 kalau dia ada masalah, aku lah tempat dia mengadu. pernah sekali tue dia ada masalah dengan GF dia. dia call aku dan cerita masalah dia. aku sebagai kawan yg nak tolong kawan dgn senang hati volunteer kan diri nak slowtalk dgn GF dia memandangkan aku dgn GF dia suda berkawan. tahu apa aku dapat ? kau jangan acap mulia boleh tak ?  terkedu aku dengar ayat tue.tak tunggu sesaat pon airmata aku turun tapi aku masih boleh cover intonasi dan cakap mcm biase. tkpelah kalau tak nak aku tolong. kau setel lah masalah kau dgn dia elok2. terus aku cakap yang aku ada keje nak buat then aku terus letak tepon. sekali lagi aku muhasabah diri. salah aku ke ? dia yang datang cari aku bukan aku yang datang kat dia.

aku semakin sebok dgn SPM. tapi sebelum SPM dia ada call aku tanya pasal persediaan aku nak SPM. lepas tue dgn senang hati dia kate yg dia da habis belajar and sentiasa ada kat sini. so, kalau aku nak pegi mane2 or perlukan apa2. dia ada. aku pon konpius. knape dgn dia nie ? tapi aku terima pelawaan dia tue bila fikir tak salahkan kalau berkawan.
SPM pon suda selesai dan dia call ajak keluar. aku pon  on aje laa sebab aku mmg tkde apa2 nak buat. esoknye pown dia ajak keluar tapi aku tolak sebab ada hal. lusenye pon aku terpaksa tolak sebab aku da janji dgn kwn aku nak keluar dgn dia. keluar dari wayang aku terserempak dgn adik si A, sembang sembang kejap lepas tue dia ada cakap yang abang dia cerita abang dia tak suka keluar dgn aku. terkejut ! tapi aku gelak nak tutup rase hati. propaganda apa yg dia cube nakk buat ? tak suka aku ? excuse me cik abg, bukan saya tau yg ajak awak tapi awak yg ajak saya dan awak cakap mcm tue.

sampai aje rumah, aku cube flashback balik dari mula sampai akhir. okay, aku suda dapat kesimpulannya. dia datang bila dia memerlukan teman tapi pergi bila dia senang. dan aku dijadikan tempat untuk dia bersandar bila dia susah tapi buang bila saya tidak ada kepentingan lagi untuk dia. aku padam dia dari contact aku. bukan setakat dia tapi semua ahli keluarga dia. aku block kaum kerabat dia dari FB aku. aku tak nak ada kaitan lagi dgn dia. cukup2 lah hati aku bertahan selama ini. TAHNIAH ! kau berjaya buat aku benci kau. kau berjaya buang rasa sayang aku pada kau. itu yang kau nak, kan ?

coretan aku kali ini adalah noktah terakhir perkenalan kami yang suda berusia 5 tahun 5 bulan. kami bersama selama 3 tahun 10 bulan dan selebihnya kami berkawan. aku rasa cukuplah aku pertaruhkan perasaan aku pada dia dan menyekat kehadiran orang lain dalam hati aku. tapi kini, aku cube untuk memberi peluang untuk hati aku rasa bahagia. sekian.

p/s ; rekaan semata-mata. tidak ada kaitan dengan yang hidup atau yang telah meninggal dunia.

nukilan,
ty